”Kaikki lähti siitä, kun kirjoitin joitakin vuosia sitten Googleen sanan työntekijäymmärrys. Sain nolla osumaa. Kun kirjoitin asiakasymmärrys, osumia tuli satoja.
Miksi työntekijästä ei puhuta? Työntekijä on kuitenkin se, joka tarjoaa palvelun ja tuotteet sekä luo asiakaskokemuksen. Yrityksellä voi olla vaikka miten hieno konsepti, mutta jos työntekijät eivät siihen sitoudu, konseptilla ei ole mitään väliä.
Näiden ajatusten pohjalta syntyi tarve perustaa yrityskulttuuritoimisto Leidenschaft. Haluamme auttaa yritystä ymmärtämään, mikä on tärkeää ja merkityksellistä juuri niille työntekijöille, jotka ovat heille parhaita. Kilpailu huippuosaajista on työmarkkinoilla kovaa, mutta yritys voi tehdä paljonkin sen eteen, että saa parhaat tekijät kiinnostumaan juuri heistä.
Kaikki on lopulta kiinni oikeanlaisen yrityskulttuurin luomisesta ja siitä, miten työpaikan kulttuuri onnistutaan myymään osaajille. Työntekijät miettivät, onko tämä sellainen työpaikka, johon minä haluan sitoutua.”
Kahden kauppa
”Ei ole varsinaisesti hyviä ja huonoja kulttuureja, vaan erilaisia. Yksikään yritys ei ole olemassa ollakseen pelkästään hieno yrityskulttuuri. Yrityskulttuuri on aina ”vain” työkalu. Sen tehtävänä on tehdä mahdolliseksi yrityksen tavoitteiden saavuttaminen ja olemassaolon tarkoitus. Eikä hienosti rakennettu yrityskulttuuri riitä, jos työntekijän ja yrityksen arvomaailmat eivät kohtaa.
On harhaa, että firmat valitsisivat työntekijänsä. Työntekijät valitsevat itse työpaikat, joihin he haluavat hakea. Firma tekee päätöksen vain näiden hakeneiden joukosta. Monet yritykset keskittyvät pelkästään parhaan työntekijän löytämiseen unohtaen, että myös yrityksen tulisi olla työntekijälle se paras match.
Työntekijän pitää voida jo hakiessaan tunnistaa, haluaako hän olla osa tätä yhteisöä.
Minun mielestäni kaiken on lähdettävä liikkeelle jo rekrytointiprosessista. On tärkeää, että uuden työntekijän ensikohtaamisesta lähtien kaikki on tavoitekulttuurin mukaista. Yrityskulttuurin pitää olla myös niin selkeä, että työntekijä jo hakiessaan tunnistaa, haluaako hän olla osa tätä yhteisöä vai ei. Mikään markkinointitemppu yrityskulttuuri ei missään nimessä ole. Se on vahvasti tekoja ja rakenteita, ja sen on vastattava annettua lupausta.”
Työelämästä on tehtävä ihmisen näköinen
”Aina ei kuitenkaan natsaa. Suomalaisissa työntekijöissä on verrattain paljon myös niitä, jotka suhtautuvat työhönsä välinpitämättömästi. Suomen taloutta ja tuottavuutta ei kuitenkaan työpaikalla hengailemalla nosteta. Työyhteisö ja kulttuuri nousevat siinäkin avaintekijöiksi. Pitää ymmärtää, mitä työntekijät näkevät merkityksellisenä ja tehdä työpaikoista sellaisia, että he viihtyvät ja työnteko on mielekästä.
Meidän missiomme on muuttaa suomalainen tapa tehdä töitä. Työelämä tarvitsee ravistelua. Tässä ajassa näen hyvänä sen, miten esimerkiksi etätyöt ovat monipuolistaneet työn tekemisen muotoja. Työelämästä on tehtävä vielä enemmän ihmisen näköinen. Myös johtamisen tavat kaipaavat muutosta.
Uskon, että ihmisen perustarve olla osa yhteisöä tulee vain vahvistumaan. Kun työntekijä löytää työyhteisöstä oman paikkansa, oman kulttuurin ja jakaa yrityksen arvot, myös tuottavuus ja hyvinvointi työelämässä lisääntyvät. Yrityskulttuuriin panostava yritys myy itse itsensä. Toki tähän tarvitaan se tärkein, molemminpuolinen match.”
KTM Markus Jussila on yrityskulttuuritoimisto Leidenschaftin toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Toimisto on erikoistunut yrityskulttuurien ymmärtämiseen, sanoittamiseen, muotoiluun ja johtamiseen.
Juttu on julkaistu Ekonomi-lehden numerossa 2/2021.
Teksti: Heidi Haapalainen
Kuva: Vesa Laitinen
Lue myös:
Näitä taitoja tarvitset koronakriisin muuttamilla työmarkkinoilla – rekrytointikonsultin 6 vinkkiä