Kylteriyhteisöt ovat jälleen ehdottaneet opettajaa Suomen Ekonomien opetuspalkinnon saajaksi.
Palkinto on myönnetty ensimmäisen kerran vuonna 1998. Tänä vuonna palkinto myönnetään opettajalle, joka on erityisen hyvä opinnäytetöiden ohjaamisessa.
Opetuspalkinnolla Suomen Ekonomit tukee kauppatieteellisen alan opetuksen kehittämistä. Palkinnon suuruus on 6000 euroa. Lisäksi voittaneen esityksen tehnyt opiskelijajärjestö palkitaan 1000 eurolla.
”Yksi hienoin asia opetuspalkinnon jakamisessa on se, että siinä pystytään myös jakamaan hyviä opetuskäytänteitä. Opinnäytetyö on opiskelijalle iso ponnistus, joten on hienoa, että meillä on näin taitavia ammattilaisia opiskelijoiden tukena”, sanoo Lotta Pennala, joka toimii Ekonomeilla koulutuspolitiikan erityisasiantuntijana ja opetuspalkinnon projektipäällikkönä.
Opetuspalkinnon voitot tulevat KAUTE-säätiön varoista. KAUTE-säätiö edistää kauppatieteellistä ja teknillistieteellistä opiskelua, opetusta ja tutkimustoimintaa.
Shortlista: Ehdokkaat vuoden 2024 opetuspalkinnon saajaksi
Sitaateissa olevat kuvaukset ovat ehdotukset lähettäneiltä ainejärjestöiltä.
Helena Rusanen, Turun yliopisto
”Helenan vahvuuksia opinnäytetöiden ohjaamisessa ovat muun muassa kyky aidosti kuunnella sekä ottaa huomioon opiskelijoiden tuntemukset ja huolet sekä esimerkillinen kyky antaa palautetta.”
Katri Kauppi, Aalto-yliopisto
“Great teaching methods, instructions and requirements for the work. Also, super inspiring and enthusiastic professor, she passes this on to the students!”
Teija Laitinen, Vaasan yliopisto
”Teija on kannustava ohjaaja. Hänen kandikursseillaan on viikottaiset etätapaamiset, joissa saa tulla kyselemään ongelmatilanteissa. Opinnäytetyön alkuvaiheissa apua tarvitaan eniten ja usein keskustellen asiat selviävät helpommin kuin sähköpostitse.”
Sanna Huikari, Oulun yliopisto
”Sanna on kiinnostunut opiskelijoistaan ja on halukas auttamaan. Sannan aito kiinnostus auttaa opiskelijoita on se kantava voima, miksi hän on niin hyvä opinnäytetyön ohjaaja”
Niina Nummela, Turun yliopisto
“Niina on todella osaava, kokenut ja älykäs. Hän käyttää myös vahvaa osaamista ja kokemustaan siihen, että hän pystyy olemaan vaativa opiskelijoilleen, mikä puskee kaikkia eteenpäin. Hänen asenteensa ohjaukseen on sopivan rento.”
Eva-Lena Lundgren-Henriksson, Hanken
”Eva-Lenassa yhdistyy sekä osaava ammattitaitoisuus, että ihmisläheisyys. Hän ei ole pelkästään kiinnostunut tuloksista; kandin tai gradun valmistuminen on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on olla aidosti kiinnostunut opiskelijan omista tavoitteista sekä kiinnostuksenkohteista.”
Esa Hiltunen, Itä-Suomen yliopisto
”Esa kohtaa opiskelijat ja aidosti välittää siitä, miten meillä opiskelijoilla menee. Esa ei jätä ketään opiskelijaa yksin haasteiden kanssa, koska hänellä on ensiluokkainen taito toimia hyvänä motivaattorina ihmisille ja toisaalta huomata opiskelijat, jotka tarvitsevat enemmän tukea.”
Jaana Kari, Jyväskylän yliopisto
”Jaana on erinomainen ohjaaja, sillä hän huomioi jokaisen ohjattavansa omana yksilönään ja sopeutuu kunkin ryhmän tarpeisiin. Hän tukee opiskelijoita läpi koko opinnäytetyön prosessin ja tarjoaa apua niitä tarvitseville.”
Hanna Savolainen, Itä-Suomen yliopisto
”Hanna kannustaa opiskelijoita laatimaan toimintasuunnitelman. Konkreettiset ohjeet ovat avainasemassa opiskelijan menestyksen kannalta. Lisäksi Hannan avuliaisuus ja huolehtivaisuus näkyvät hänen hyvässä tiedottamisessaan sekä kyvyssään tarjota opiskelijoille tarvittavaa tukea.”
Dennis Sundvik, Hanken
“Dennis Sundvik är en utmärkt handledare för lärdomsprov. Han strävar efter att skapa en välkomnande miljö där konstruktiv kritik enkelt går att tas emot och där dialog är öppen. Han strävar efter att skapa en vänlig och intressant miljö där det är tillåtet att göra misstag och där intresse för ämnet uppmuntras.”
Jessica West, Åbo Akademi
“Jessican ohjauksen jälkeen tuntuu aina, että tietää mihin suuntaan jatkaa seuraavaksi tai ainakin saa itselleen suunnitelman siihen. Se mikä tekee Jessicasta poikkeuksellisen, on hänen kykynsä syventyä juuri sinun opinnäytetyöhösi. Tätä kautta me opiskelijat tunnemme oman työmme merkitykselliseksi. “
Kati Clements, Jyväskylän yliopisto
”Katin reilu lähestymistapa auttaa opiskelijoita ymmärtämään, mitä heidän työltään odotetaan ja miten he voivat saada paremman arvosanan. Hän antaa opiskelijoilleen tilaa kehittää ja parantaa opinnäytetyötään, kunnes he ovat täysin tyytyväisiä lopputulokseen.”
Roman Stepanov, Aalto-yliopisto, LUT-yliopisto
”Professor Roman has been exceptionally active and supportive throughout our thesis journey. He not only provided clear instructions but also fostered a space for creativity, guiding us with genuine interest towards the theses writing. His enthusiasm played a key role in our success, making every step of the way very enjoyable yet informative.”
Jarkko Harju, Tampereen yliopisto
”Jarkko Harjun moderni lähestymistapa opinnäytetyön ohjauksessa kannustaa opiskelijoita tekemään rohkeasti omaa tutkimustaan nykyaikaisilla menetelmillä ja apuvälineitä hyödyntäen. Erityisesti Jarkon ylläpitämä rohkaiseva ilmapiiri auttaa opiskelijoita kehittämään luovuuttaan ja tutkimustaitojaan sekä motivoi heitä syventymään aiheisiinsa.”