Tänä vuonna opetuspalkinnon saajaksi etsittiin opettajaa, joka on erityisen hyvä opinnäytetöiden ohjaamisessa.

Ehdotukset palkittavista opettajista tulivat suoraan opiskelijoilta. Voittajan valitsi Ekonomien koulutuspoliittinen toimikunta yhteistyössä kylteripuheenjohtajien verkoston edustajien kanssa.

Vuoden 2024 opetuspalkinnon saajaksi valittiin Niina Nummela Turun Ky:n ehdotuksesta. Hän on ohjannut yli 200 pro gradu -tutkielmaa. Lisäksi hänen ohjauksessaan on valmistunut 30 väitöskirjaa. Hän on myös noin 25 kansainvälisen liiketoiminnan pääaineopiskelijan omaopettaja.

Nummelan opiskelijat kertovat hänestä muun muassa näin:

“Niina Nummela on todella osaava, kokenut ja älykäs, mikä näkyy yleisesti kaikessa toiminnassa. Hän käyttää myös vahvaa osaamista ja kokemustaan siihen, että pystyy olemaan suhteellisen vaativa opiskelijoilleen, mikä on mielestäni hyvä, koska se puskee kaikkia eteenpäin.”

“Nummela on luonut yksikköömme käytännön, jossa kokeneempi ohjaaja yhdessä kokemattomamman kanssa vetää graduryhmiä, jolloin osaaminen kehittyy luonnollisesti vuorovaikutuksessa. Tämä luo myös yhtenäisyyttä ohjaukseen aineessamme.”

“On ollut ihanaa, miten gradukurssin toteutustavoista on käyty yhdessä keskustelua ja meidän opiskelijoiden toiveet on otettu huomioon. Nummelan kiinnostus ja ymmärrys omasta tutkimusaiheesta on motivoinut eteenpäin sekä ollut mahtava tuki tutkimusta suorittaessa. Erityisesti omalla kohdalla Nummela on tarjonnut ymmärrystä ja apua gradun sekä töiden sovittamisessa.”

Kunniamaininta Åbo Akademin Jessica Westille sekä Itä-Suomen yliopiston Esa Hiltuselle

Palkintoraati myönsi pääpalkinnon lisäksi kunniamaininnan kahdelle opettajalle, Åbo Akademin yliopisto-opettaja Jessica Westille sekä Itä-Suomen yliopiston yliopistonlehtori Esa Hiltuselle.

Westiä ehdottaneet opiskelijat kuvailivat häntä muun muassa näin: “Westin ohjaus tunnetaan omistautumisesta, aidosta mielenkiinnosta ja huolenpidosta. Hän saa sinut luottamaan omiin kykyihisi ja uskomaan itseesi, myös silloin kun et itse siihen pysty. Westillä on korvaamaton kyky kiteyttää hajanaiset ajatukset ja ohjata sinut oikeaan suuntaan nöyrällä ja pedagogisella tavalla, erityisesti silloin kun opinnäytetyön valmistuminen tuntuu kaukaiselta.”

Ja Hiltusta ehdottaneet opiskelijat kertoivat muun muassa näin: “Kysyimme Preemion jäsenistön mielipidettä asettaessamme ehdokasta opetuspalkintokilpailuun, ja Esa Hiltunen voitti tässä äänestyksessä ylivoimaisesti. Hän ei pelkästään istu omassa toimistossaan, vaan on hyvinkin normaalia, että Hiltunen tulee päivisin yliopiston ravintolassa tai käytävällä kysymään opiskelijoiden kuulumisia. Tämä proaktiivisuus auttaa häntä myös tunnistamaan opiskelijoiden vointia ja jaksamista. Nykyaikana kun puhutaan paljon mielenterveyden ja psykologisen turvallisuuden tärkeydestä niin tarvitsemme myös puhumisen lisäksi ihmisiä, jotka aidosti edistävät omalla toiminnallaan näiden asioiden parantumista ja toisaalta samalla esiin tuomista akateemisessa ympäristössä.”

Opetuspalkinnosta lyhyesti

Opetuspalkinnolla Suomen Ekonomit tukee kauppatieteellisen alan opetuksen kehittämistä: tavoitteena on kauppatieteellisen koulutuksen laadun ja arvostuksen ylläpitäminen. Palkinnon suuruus on 6 000 euroa. Voittaneen esityksen tehnyt opiskelijajärjestö palkitaan 1 000 eurolla. Palkintosummat maksetaan KAUTE-säätiön varoista. KAUTE-säätiö edistää kauppatieteellistä ja teknillistieteellistä opiskelua, opetusta ja tutkimustoimintaa. Palkintoa on jaettu vuodesta 1998.

Pennala Lotta
Koulutuspolitiikan erityisasiantuntija