
Suomen Ekonomien Opetuspalkinnon voittajaksi etsittiin tänä vuonna opettajaa, joka pystyy tekemään opetuksellaan vaikutuksen opiskelijoihin. Palkittavan opettajan kursseilla asiat jäävät mieleen, opiskelijat haastetaan ajattelemaan, opinnäytetyöt saadaan palautettua ja opettajasta välittyy palo tekemäänsä työtä kohtaan.
Esityksiä saatiin lähes kaikilta Suomen kylteriyhteisöiltä, eli vaikuttavia opettajia löytyy ympäri Suomen.
”Huomasimme jälleen, että samoja opettajia ehdotetaan vuodesta toiseen eri kategorioihin, eli he ovat selvästi tehneet vaikutuksen aina uusiin vuosikursseihin. Opetushenkilöstö on nuorille tärkeä tukipilari uudessa elämänvaiheessa ja tietenkin auttaa akateemisella uralla. Suomen Ekonomit haluaa ehdottomasti jälleen kiittää näitä opettajia tärkeästä työstään”, sanoo koulutuspolitiikan erityisasiantuntija Lotta Pennala Suomen Ekonomeilta.
Opetuspalkinnon voittajat julistetaan 15.3. Suomen Ekonomien 90-vuotisjuhlassa. He saavat huomionosoituksen myös vuoden 2025 Kauppatieteiden päivillä Lappeenrannassa.
Shortlista: ehdokkaat vuoden 2025 opetuspalkinnon saajaksi
Jonas Lagerström, Åbo Akademi
Lagerström herättää teorian eloon käytännön esimerkeillä ja tarinankerronnalla, mikä pitää opiskelijat kiinnostuneena ja keskittyneenä. Se helpottaa jo ennestään monimutkaisen ja vaikean aineen oppimista. Mikro- ja makrotalouden peruskursseilla Jonas on itse kirjoittanut kurssimateriaalin, joka osoittaa, kuinka intohimoisesti hän suhtautuu aiheeseensa.
”Hänen luennointityylinsä ja aito kiinnostuksensa sai minut opiskelemaan taloustiedettä.”
Lauri Lepistö, Turun yliopisto
Lepistö käyttää opetuksessaan paljon erilaisia menetelmiä, joiden tarkoitus on tuottaa opiskelijoille parhaat mahdolliset tavat oppia. Hänen tavoitteenaan opettamisessa on se, että oppiminen olisi mielekästä ja sujuvaa ajasta ja paikasta riippumatta. Hän pyrkii opetuksessaan siihen, että kun opiskelijat osallistuvat lähiopetukseen, he ovat jo etukäteen tehneet ennakkotehtäviä ja tutustuneet opiskeltavaa asiaan.
Opiskelijat ovat kokeneet ytimekkäät opetusvideot hyödyllisiksi, koska he voivat katsoa niitä ennen lähiopetusta ja vielä myöhemmin esimerkiksi tenttiin valmistautuessa. Opetusvideoiden avulla lähiopetuksessa jää enemmän aikaa vuorovaikutukseen opiskelijoiden kanssa ja heille tärkeiden asioiden käsittelyyn.
Mikko Kauppila, Oulun yliopisto
Kauppilan opetustyyli yhdistää teorian ja käytännön esimerkit, mikä tekee hänen opetuksestaan selkeää ja helposti omaksuttavaa. Hän pyrkii välttämään pelkkää diaesityksistä lukemista ja sen sijaan havainnollistaa kaavoja perusteellisesti esimerkiksi perinteisten liitutaulun, kynän ja paperin avulla.
“Aluksi vaikealta vaikuttaneet rahoituksen käsitteet avautuivat täysin uudella tavalla hänen opetuksessaan. Kun monimutkaiset kaavat purettiin osiin ja esiteltiin käytännön esimerkkien kautta, syntyi ahaa-elämyksiä, jotka muuttivat koko oppimiskokemuksen.”
Samuli Pekkola, Jyväskylän yliopisto
Pekkolan opetustyylissä opiskelijat pitävät etenkin lähiluennoista. He kokevat saavansa lisäarvoa luennoilla olevalla paikan päällä, koska Pekkola usein aktivoi myös luennoilla kävijöitä. Luennot eivät ole pelkästään hänen monologiaan. Luennoilla on myös mukava ilmapiiri, ja kaikki uskaltavat osallistua keskusteluun.
”Hänellä on aito kiinnostus opiskelijoiden onnistumista kohtaan sekä intoa kehittää opetusta.”
Joel Mero, Jyväskylän yliopisto
Mero käyttää eri oppimistyyleille sopivia metodeja laajasti. Esimerkiksi kirjaa, kirjan tekijöiden tekemiä luentotallenteita, Meron omat diat aiheeseen liittyen, kirjan tekijöiden omat diat, sekä luennot, joilla on paljon tosielämän esimerkkejä liittyen erilaisiin yrityksiin ja aiheisiin, joita opiskelijoiden kanssa keskustellessa nousee esille. Tämä mahdollistaa sen, että opiskelijat pystyvät perehtymään kurssimateriaaliin juuri heille sopivalla tavalla ja heidän haluamallaan syvyydellä.
“Mero uudistaa rohkeasti markkinoinnin opetusta pois hyvin yleisestä ryhmätyö painotteisesta opetuksesta, jossa teoria käydään läpi luennoilla ja sen jälkeen opiskelijat syventyvät tekemään ryhmätöitä.”
Roman Stepanov, Aalto-yliopisto
Stepanov on vieraileva luennoitsija, joka Excelin välilehtien avulla jakaa luentonsa jaksoihin. Tämä luo tunneille selkeän rakenteen ja materiaalin. Valmiiksi luodut pohjat jaetaan opiskelijoille ennen luentoja, jotta he voivat lisätä välilehtiin omiakin merkintöjä ja ratkaista jaetut tehtäväpohjat itse.
Toinen merkittävä asia, jonka opiskelijat aina muistavat, on Stepanovin omistautuminen opiskelijoiden tukemiselle. Hän viettää koululla vähintään kolme tuntia joka iltapäivä ja mainostaa auttavansa opiskelijoita läksyissä tai kokeeseen valmistautumisessa. Usein hänen kursseillaan muodostuukin ryhmä opiskelijoita, jotka tarvitsevat lisäapua, ja Stepanov alkaa silloin pitämään ylimääräisiä luentoja iltapäivisin varmistaakseen, että kaikki pysyvät opetuksen tahdissa mukana.
Jarna Pasanen, Tampereen yliopisto
Pasanen saa paljon kiitosta opiskelijoita herättelevistä ja aktivoivista opetusmenetelmistä, kuten yksilö-, pari- ja ryhmätyöt, flippaus, case-projektit, lukupiirit ja akateemiset debatit. Opiskelijapalautteessa toistuvat jatkuvasti Pasasen lämmin suhtautuminen opiskelijoihin, pedagogiset taidot ja hänen helposti lähestyttävä persoonansa.
Hän on innostava opettaja, jonka aito kiinnostus opetettaviin aiheisiin ja opettamiseen välittyy selvästi. Hän hyödyntää konkreettisia esimerkkejä ja case-tehtäviä liike-elämästä myös massakursseilla, joissa opiskelijoita aktivoidaan erilaisin yksilö-, pari- ja ryhmätehtävin myös kesken luennon
Vesa Annola ja Mika Kärkkäinen, Vaasan yliopisto
Opettajapari muodostuu kahdesta hyvin erilaisen profiilin omaavasta opettajasta. Se auttaa toteuttamaan opetusta teorian ja yritysten käytännön tarpeet yhdistävällä tavalla. Luennoitsijat siis toimivat luentosalissa samaan aikaan vuorovaikutteisesti ja myös opiskelijoita haastetaan säännöllisesti mukaan.
Opettajat haastavat rohkeasti toisiaan ja uskaltavat olla vaikeissa kysymyksissä myös eri mieltä ja perustelevat näkemyksensä. Keskeinen osa opetusta on runsas esimerkkien käyttö, joilla käsiteltävää asiaa valaistaan käytännön yritystoiminnan ongelmien näkökulmasta
Harri Lorentz, Turun yliopisto
Lorentz käyttää opetuksessaan paljon käytännönläheisiä tehtäviä, esimerkiksi simulaatioita ja case-harjoituksia, joista saa hyvän käsityksen siitä, minkälaisia alan työtehtävät tulevaisuudessa saattaisivat olla. Case-harjoitukset liittyvät jonkin oikean yrityksen toimitusketjujen ongelmakohtiin, joita opiskelijat yrittävät ratkaista joko yksin tai ryhmissä.
Tehtävissä on myös kannustettu tekoälyn hyödyntämiseen osana moderneja työskentely- ja oppimistapoja. Luennoilla Lorentz aktivoi opiskelijoita mm. digitaalisen oppimisalustan Miron avulla, jonne opiskelijat voivat koota tunnin ryhmätyön oivalluksia. Lisäksi hän järjestää oppimista tukevia pelejä.
Päivi Kosonen, Itä-Suomen yliopisto
Kososen opetustyyli on opiskelijalähtöinen ja monipuolinen, mikä tekee hänen kursseistaan sekä opettavaisia että innostavia. Hän hyödyntää monipuolisia opetusmenetelmiä, kuten ryhmätöitä, case-projekteja, Mooc -kursseja sekä pelillistämistä. Erityisen mieleenpainuvia ovat Edu-Larp-liveroolipeli “leijonanluola”, missä opiskelijat soveltavat oppimaansa, kehittävät sosiaalisia vuorovaikutustaitoja ja analyyttistä ajattelua.
Päivi luo turvallisen oppimisympäristön, jossa virheet nähdään oppimismahdollisuuksina. Hän yhdistää teoriaa ja käytäntöä portfoliotöiden, vertaisoppimisen ja digitaalisten oppimisympäristöjen kautta. Esimerkiksi laskentatoimen kurssien yhteydessä opiskelijat laativat portfolion, joka auttaa jäsentämään oppimista ja ymmärtämään aiheen kokonaisuuksia
Esa Hiltunen, Itä-Suomen yliopisto
Hiltusella on aina ensimmäisen vuoden peruskursseista alkaen graduseminaareihin asti poikkeuksellinen ote opetettavaan aiheeseen, mikä välittyy myös opiskelijoille. Eräällä kurssilla opiskelijat muodostivat pienryhmät, jotka saivat oman aihealueen ja vapaat kädet toteuttaa oppimisharjoituksen. Sillä kurssilla opiskeltiin näytelmien ja haastattelusimulaatioiden avulla.
“Hiltunen kohtaa jokaisen opiskelijan henkilökohtaisesti ja tarjoaa aina tukea ja apua, kun kurssit ja opinnäytteet tuntuvat mahdottomilta. Hänellä riittää aina aikaa opiskelijoille”
David Derichs, Aalto-yliopisto
Derichsin opetustyyli on erittäin omistautunut ja interaktiivinen, mikä tekee oppimisesta sekä mielenkiintoista että tehokasta. Hän hyödyntää monipuolisesti opetusmenetelmiä, kuten viikoittaisia case-tehtäviä ja quizzejä, jotka auttavat opiskelijoita soveltamaan teoriaa käytännön tilanteisiin.
Opettajan laaja kokemus ja omistautuneisuus näkyvät hänen opetuksessaan – hän on selvästi sitoutunut opiskelijoiden oppimiseen ja osaa tehdä vaikeistakin asioista ymmärrettäviä. Hänen motivoiva ja vuorovaikutteinen opetustapansa tekee oppimisprosessista kiinnostavan ja innostavan, mikä lisää opiskelijoiden sitoutumista kurssiin.
Kalevi Kyläheiko, LUT-yliopisto
Kyläheiko on emeritusprofessori, jonka opetustyyli on suoraviivainen ja perinteinen. Kurssi rakentuu pitkistä luennoista ja tehtävistä, ja se huipentuu tenttiin. Poikkeuksellista on, että kurssin aikana jaetut tehtävät ovat suoraan samoja kysymyksiä, jotka tulevat tentissä vastaan. Liitutaulu on Kyläheikon tärkein työkalu. Hän raapustaa siihen kiivaasti matemaattisia kaavoja, jotka vastaavat hänen konkreettisia, elämää lähellä olevia esimerkkejään.
Moni voisi kuvitella, että pitkät luennot ovat kuivia ja vaikeasti seurattavia. Kyläheiko kuitenkin tuo opetukseen teatraalista eloa. Opiskelijat istuvat penkkien reunoilla seuraamassa monologia, jossa jokainen ele ja painotus on tarkkaan harkittu.
Lisätiedot:
